lördag 2 februari 2013

Tubbrokor

För tre veckor sedan inledde jag mina praktiska förberedelser inför Mörka stigars ände genom att sy ett par tidsenliga underbyxor. Många kan kanske anse att detta är onödigt eftersom underbyxorna sällan syns under lajv, men personligen anser jag att det ger något speciellt till känslan. Ett av mina starkaste lajvminnen är hur jag under URAEL kunde gå omkring i endast brokor när regnet öste ner, utan att bryta illusionen för någon.

Brokor är inte svårt att sy, men jag tänker ändå i korthet beskriva hur man gör; kanske gläder det någon. Modellen jag valt är "tubbrokor" vilket är nästan barnsligt enkelt, även om jag i detta fall krånglat till det lite. Fördelarna med tubbrokor är att de är enkla att sy, att de tillåter total rörlighet för benen, ingen risk att de spricker upp på olägliga ställen och att de erbjuder gott om utrymme, vilket kan vara uppskattat för män... Nackdelarna är att det blir en massa extra tyg i grenen och att de har en tendens att rasa ner lite i sidorna p.g.a. hur de är konstruerade.

När man syr tubbrokor behöver du två mått; ditt höftmått till vilket du lägger till ca 10cm så att du säkert får på dig brokorna, samt ditt "ljumskmått" mätt ända upp till midjan (se bilden nedan).


Materialet jag använde till brokor var naturvitt lakanstyg i bomull från Eurokangas. Det kostar bara några euro metern och kan användas till mycket. Problemet med detta tyg är att det verkar ha ganska mycket stärkelse i sig – rätta mig om jag har fel – men detta försvinner om man tvättar tyget några gånger. Ja...på tal om tvätta... FÖRTVÄTTA ALLTID DINA TYGER I MINST 60°C INNAN DU BÖRJAR SY NÅGONTING! ...eller så skapar du bara problem för dig i framtiden.

Som namnet antyder konstrueras tubbrokor genom att man syr en tub. I mitten av tuben finns ett stort hål för midjan och benen kommer ut i tubens båda ändar. Tygets ursprungliga bredd (150cm) torde vara passlig tublängd för alla, men tänk på att ju rundare du är kring midjan, desto kortare blir dina brokors ben. Bäst är ändå att mäta och fundera lite extra så att brokorna inte blir för små.
Tygets längd däremot är det samma som ditt ljumskmått (mätt upp till midjan...), men lägg även här till lite extra cm eftersom det är detta mått som kan ge störst problem om det är för kort.

När du skall sy dina brokor så viker du tyget på mitten i längdriktningen så att ditt tyg nu är 150cm brett och hälften av ditt ljumskmått långt. När jag talar om bredd och längd så syftar jag på bredd och läng så som det var när man köpte det från butiken.

 
Nästa steg är att sy ihop tyget så att du får en lång tub, men kom ihåg att lämna ett hål för din midja på mitten av denna söm. Enligt konstens alla regler är sträckan du lämnar osydd hälften så lång som ditt höftmått. Efter att du sytt denna söm så prova att dra på dig dina protobrokor för att se om du gjort något fel. Oroa dig inte för allt extra tyg som svävar omkring din höft, det blir bättre när du syr till en dragsko.

I detta skede vill jag propagera för den fantastiska fällsömmen som jag själv ofta använder. Den ger betydligt mera hållbarhet till plagget och ser samtidigt snygg ut. Är man lite mer ambitiös så kan man använda sig av sådana.



Då har det blivit dags att sy fast en dragsko till midjan och för detta behöver du en tygremsa som är ca 10cm bred och lika lång som ditt höftmått plus lite extra. Det är bra att ha en för lång tygbit eftersom du alltid kan klippa av den om den är alldeles för lång.  Dragskor kan sys fast på många sätt, men här beskriver jag nu ett av dem.

Börja med att vika in tygbitens ena kortände och sy en liten söm där. Här kommer midjebandet ut och eftersom denna punkt utsätts för ganska mycket slitage så måste den vara stark. (Den pressvikning som syns på bilden är fullständigt onödig.)


Placera sedan din tygremsa i brokornas midjehål så att dragskons utsida sitter mot brokornas insida och sy fast tygremsan hela varvet runt. Om du har svårt att förstå vad jag menar så klarnar det förhoppningsvis när du läser vidare i denna artikel.


I detta skede märker du förhoppningsvis att din tygremsa var för lång, men detta löser du genom att klippa av det överflödiga. Lämna dock ca 2cm så att du kan vika in kanten och göra den lika fin som som i tygremsans andra ände.

Om du inte redan gjort det så är det nu dags att dra fram ditt strykjärn. Platta till sömmen som du just sydde som bilden visar.


Vik sedan in en kant på ca 1cm i tygremsans överkant och platta till med ditt strykjärn.


I nästa steg viker du din dragsko på mitten och syr fast den på brokornas utsida. Genom att först sy fast insidan och sedan utsidan så blir resultatet snyggare eftersom du då kan gömma den första sömmen under den andra.


Är man sedan lite pedant kan man sy några extra sömmar på dragskon, för att göra den plattare och snyggare. Jag syr i allmänhet alltid en extra söm i dragskons nedrekant samt en i dragskonsöverkant.


Dina tubbrokor är snart färdiga, men först måste du göra något åt benfållarna. Det enklaste är förståss att bara vika in kanten och sy fast, men jag själv valde att sätta dragskor även där. Byxbenen blir givetvis lika breda som ditt ljumskmått och därför kan det vara trevligt att på något sätt kunna snörpa ihop allt extra tyg kring benen. När du syr dragskor för benen behöver du nödvändigtvis ingen extra tygremsa utan det räcker med att du viker in en tillräckligt bred fåll i vilken det ryms ett snöre.

När du trätt snören i alla dragskor borde slutresultatet borde se ut som något i stil med detta:


Om något steg i sömnadsprocessen är oklart så svarar jag på alla era frågor :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar